M-LEARNING
Kini alat-alat elektronik seperti telefon mudah alih,
komputer riba, palm talk mahupun i-pod mampu dimiliki oleh kebanyakan pelajar.
Bagi mereka, ia sudah menjadi suatu keperluan. Parsons (2011) mengaitkan bahawa
m-learning adalah sebahagian daripada e-pembelajaran dan pembelajaran jarak jauh.
Sekiranya m-learning dikaitkan dengan internet dan tanpa wayar, ianya tidak
jauh berbeza dengan konsep asal e-learning. Hal ini membolehkan pembelajaran
berlaku di mana sahaja pelajar itu berada dan bila-bila masa sahaja atau tidak
terhad dalam tempat dan masa serta merupakan satu kelebihan yang ada pada
m-learning (Rossyahida dan Hisyam, 2011). Secara ringkasnya, ia adalah pembelajaran atau latihan yang bukan semata-mata dalam kelas tetapi juga
boleh dilakukan di mana-mana sahaja dengan menggunakan peralatan teknologi
mudah alih. Konsep m-learning telah diterangkan secara jelas oleh Brown (2005).
Menurut beliau, m-learning adalah subset kepada e-pembelajaran. E-pembelajaran
133 ialah konsep makro yang melibatkan persekitaran pembelajaran dalam talian
dan mobile learning. Berdasarkan Rajah 1 menunjukkan secara jelas perhubungan
antara e-learning dengan m-learning. M-learning ialah subset kepada
e-pembelajaran dan e-pembelajaran pula ialah subset kepada pembelajaran jarak
jauh. Sementara pembelajaran jarak jauh pula menjadi subset kepada pembelajaran
fleksibel.
Comments
Post a Comment